دریای بیکران - اندیشه معلم خلاق

فعالیت های کلاسی،نمونه سئوال،مسائل آموزشی ،مطالب خواندنی ،داستان های بچه ها

دریای بیکران - اندیشه معلم خلاق

فعالیت های کلاسی،نمونه سئوال،مسائل آموزشی ،مطالب خواندنی ،داستان های بچه ها

اللهـــمٌ صَــلّ عَـلــیَ مُـحَمــّد و آلِ مُـحَمـد


خدایا ! از تو آن دولت با کرامتی را طلب می کنیم که با آن، اسلام و اهلش را عزیز گردانی و نفاق و اهلش را خوارسازی. ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به طاعت خود و رهبران به سوی راهت قرار ده و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن بر ما ارزانی دار. بهترین حرف: اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصروجعلنامن خیر انصاره واعوانه والمستشهدین بین یدیه

فرحناز فکوری - آموزگار بوشهری

بایگانی

روان شناسی رنگها

يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۶:۴۵ ب.ظ

روان شناسی رنگها

رنگ قرمز:

رنگ قرمز رنگ انرژی ، شور وشوق ، هیجان،سر زندگی و نشاط است. این رنگ یک عامل شفا بخش قدرتمند برای درمان امراض و بیماریهای خونی و مربوط به گردش خون است.

استفاده از رنگ قرمز برای افزایش قدرت، جرات و جسارت در انسان های ترسو و برای از بین بردن خجالت کشیدن های بیمار گونه موثر است . رنگ قرمز، بزرگترین نیرو دهنده برای عبور از موانع و مشکلات و به مقصود رسیدن است و برای بالا بردن قدرت اراده تحریک سیتم های ریتمبک مانند قلب، شش ها و به تنفس و بالا بردن اشتها به کار برده می شود این رنگ در درمان افسردگی های فصلی بسیار موثر است.

رنگ قرمز ، بخش سمپاتیک سیستم عصبی خودکار را تحریک می کند و سبب تحریک پذیری و در نتیجه اضطراب می شود. پرتو قرمز با تحریک اعصاب حسی انسان را به پرخاشگری ، خشونت ومنازعه گرایش می دهد.

رنگ نارنجی:

نارنجی رنگ گرم است، رنگی زنده، شاد، بارور، فعال، پرشور، پرجوش و مطبوع است که نمایانگر صمیمیت ، خونگرمی ، برونگرایی، شادمانی، سرور، لذت پختگی و بلوغ می باشد.از رنگ نارنجی برای افزایش قدرت بهره می گیرند. و اشتها را بر می انگیزد. و تعادل بر هم کنشی را افزایش می دهد.

رنگ زرد:

زرد رنگی گرم است و رنگ نیروی عقلانی ، هوش، عقل و خرد را برای فعالیت واداشتن ذهن و فکر مورد استفاده قرار می گیردو به فرد در سریع اندیشی کمک زیادی می کند. رنگ زرد لیمویی اولین رنگی است که توسط نوزادان دیده می شود و زن و شوهرها در محیطی که به رنگ زرد لیمویی هستند بیشتر با یکدیگر دعوا می کنند. و بچه ها نیز در این گونه محیط ها بیشتر گریه می کنند و برای افراد عصبی و نگران یا اشخاصی که به سهولت هیجان رده می شوند، رنگ خوبی محسوب نمی شود.

رنگ سبز:

سبز رنگ هماهنگی، تعادل، سازگاری و همسازی است. سبز برای افرادی مناسب است که اعصابشان بهم ریخته است و به آرامش قلبی و سلامت آن کمک می کند. سبز تعادل عاطفی و احساسی به ارمغان می آورد و به افراد احساس آرامش و رضایت خاطر می بخشد. سبز یک رنگ مفید و رضایت بخش است.

رنگ سبز روشن، شفا بخش روح خسته انسان است. تابش نور سبز برای چشمان افرادی که مدت زیادی مقابل کامپیوتر می نشینند، زیاد تلویزیون تماشا می کنند. بسیار مطالعه می کنند بسیار مفید است.سبز خاصیت گندزدایی دارد و مانع گندیدن و از هم متلاشی شدن می شود و میکروب ها و باکتری ها را از بین می برد از این رو دیوارهای اتاق عمل و لباس پزشکان و پرستاران به هنگام عمل جراحی به این رنگ است.

گرچه رنگ رنگ سبز یک رننگ درمانی خنثی است. اما بر روح و روان همه انسانها، تاثیر مشابهی نمی گذارد رنگ سبز یا زرد ، بسیاری از انسانها را عصبی و ناآرام می کند تاثیر طولاتی مدت رنگ سبز در بسیاری از انسانها نوعی حالت کسالت و رخوت ایجاد می کند.

رنگ آبی:

آبی، رنگ حقیقت، صفا، سکوت، سازگاری و هماهنگی است. وبه تسکین اعصاب و ذهن به هم ریخته و مغشوش کمک زیادی می کند،رنگ آبی به رفع تب کمک می کند، احساس سرما را در ذهن تداعی میکند، این رنگ خشم را فرو می نشاند. تسلی و تسکین دهنده تمام احساسات و عواطف انسان است. رنگ آّبی در پایین آوردن فشار خون موثر است. خستگی های روحی و روانی، بارهای عصبی زیاد، عفونت های پوستی، تب، بسیاری از انواع التهابات، گلو درد، سوختگی ها، بیش فعالی، التهاب زانو و لثه، همه وهمه با استفاده از رنگ آبی تعدیل و در مواردی بهبود می یابند. اگر انسان عصبی، پرخاشگر و ناآرامی هستید و از بی خوابی رنج می برید رنگ آبی، رنگ بسیار مفید ومطبوع است.

محققان و پژو هشگران دریافته اند که بچه ها در محیط هایی که سقف آبی دارند از نظر هوشی به مراتب بهتر عمل می کنند تاثیری تسکین دهنده و آرام بخش در بردارد و نمایانگر خلوص، صفا ، صداقت و راستی است.

رنگ صورتی یا بنفش روشن:

رنگ های تعادل و توازن هستند. بنفش می تواند به التیام روحی و روانی کمک کند و به عنوان یک آرام بخش مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ ها به آرامش و نظم خواب کمک زیادی می کنند صورتی آرامش بخش ترین رنگ ها محسوب می شود.

سفید:

سفید رنگ خلوص، عفت، پاکدامنی، عصمت، پاکدامنی، پاکی و بی آلایشی و سلامت است؛ سفید رضایت خاطر را به همراه می آورد. در حالی که سفید رنگ پاکیزگی و آرامش است اگر بیش از حد مورد مصرف قرار گیرد، سرد و بی روح و ناخوشایند جلوه خواهد کرد، و فضایی توام با آرامش و راحتی خیال بوجود می آورد.

رنگ خاکستری:

خاکستری خالص تنها رنگی است که هیچ گونه خواص و کیفیت مستقیم بر روی روان و ذهن ندارد.

سیاه و مشکی:

نمایانگر و سمبل فقدان نشاط و سرزندگی اشتیاق و هیجان است. سیاه رنگی با ابهت، پرشکوه، رسمی، تشریفاتی است و به افراد استحکام و قدرت می بخشد.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۲
فرحناز فکوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی